Aplikasi Schoology dalam proses pengajaran dan pembelajaran | Media Pendidikan

Sabtu, 15 Juni 2013

Aplikasi Schoology dalam proses pengajaran dan pembelajaran

CMS Sekolah Gratis untuk Pendidikan Indonesia

Schoology merupakan salah satu laman web yang berbentuk web sosial yang mana ia menawarkan pembelajaran sama seperti di dalam kelas secara percuma dan mudah digunakan seperti Facebook. Melalui Schoology, pengurusan pembelajaran amat mudah. Schoology juga hampir sama fungsinya dengan laman web yang lain seperti WebCT and Blackboard dan di dalamnya, ia menawarkan guru untuk memuat naik segala kerja kursus yang penting serta bahan pembelajaran yang diperlukan oleh pelajar dalam matapelajaran mereka. Schoology boleh dilayari melalui laman sesawang www.schoology.com.

Bagaimana guru boleh menggunakan Schoology?

Guru hanya perlu mendaftar akaun sebagai guru dan pelajar pula mendaftar sebagai pelajar. Melalui Schoology, guru seolah-olah berada dalam suasana kelas yang sebenar di mana kandungan Schoology ini adalah sistematik dan menggalakkan pembelajaran kendiri. Latar belakangnya juga boleh diubahsuai mengikut cita rasa masing-masing. Guru juga boleh membina graf untuk aktiviti pengguna dan mengetahui bahagian mana aplikasi yang banyak sekali dimanfaatkan oleh pelajar. Guru juga boleh membentuk page ataupun kumpulan yang berbeza bagi setiap projek/ tugasan yang berbeza. Guru juga boleh memuat naik nota dan bahan pmbelajaran dan menyusunnya menjadi lebih teratur dan sistematik. Guru juga boleh menyediakan medan perbincangan ataupun lounge bagi memudahkan perbincangan dengan ibu bapa. image

Aplikasi Schoology dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Dengan menggunakan Schoology, guru dapat mengasah minda pelajar-pelajar untuk berfikir secara kritis dan kreatif. Teori kognitif secara langsung terlibat dalam penggunaan Schoology ini. Dengan memberikan latihan kepada pelajar-pelajar tersebut, mereka akan berfikir mengenai jawapan bagi soalan tersebut. Kemudian mereka akan berbincang sesama sendiri dan bebas memberikan pendapat serta jawapan mengenai persoalan tersebut. Di akhir pembelajaran, guru boleh menambah baik jawapan yang diutarakan oleh pelajar agar semua pelajar yang berbincang dalam Schoology tadi mendapat maklumat yang sahih dan terkini.

Schoology juga berfungsi untuk menyelesaikan masalah di sekolah melalui komunikasi. Setiap guru disediakandenganprofildi manapelajar dan ibu bapaboleh menghantar komen atau soalan pada hala manguruatau melalui mesej secara langsung. Dalam format ini, guru boleh menyampaikan mesej penting segera kepada ibu bapa,individu atau semua ibu bapa pelajar di dalam satu-satu kelas. Ibu bapa kemudiannya boleh membalas mesej ini, membincangkan, atau bertanya soalan tentang mesej-mesej yang diutarakan oleh guru memlalui web ini. Oleh kerana sistem ini adalah berasaskan web, maka mesej dan profil boleh diakses dari mana-mana sahaja dengan sambungan internet dan pada bila-bila masa.

Setiap pelajar disediakan dengan profil di mana rakan sekelas boleh menghantar soalan mereka ke dalam jaringan Schoology dan rakan-rakan mereka berbincang jawapan serta berkongsi idea bagi soalan-soalan tersebut. Selain itu, guru mempunyai pilihan untuk melampirkan soalan-soalan perbincangan berkaitan dengan pembelajaran dan membenarkan pelajar untuk bertanya soalan dan menerima bantuan untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan. Selain itu, pelajar diberi peluang untuk meluahkan pendapat mereka dan juga pemikiran pelajar-pelajar lain turut dapat dikongsi bersama. Ini mengajar pelajar bagaimana untuk berkomunikasi dengan betul serta bagaimana menghormati pendapat dan idea-idea lain. Dengan menawarkan kumpulan perbincangan kepada pelajar yang berada di rumah, ini dapat menjimatkan masa di dalam kelas, dalam masa yang sama guru boleh mengajar kemahiran ini penting kepada mereka.

Kelebihan penggunaan Schoology dalam pendidikan.

Schoology membolehkan guru-guru untuk melanjutkan pembelajaran pelajar mereka di luar bilik darjah. Ia menghubungkan rangkaian sosial pelajar dengan rangkaian sistem pembelajaran. Schoology membantu guru menyediakan peluang kepada pelajar kedalam persekitaran dalam talian untuk mengambil bahagian dalam perbincangan,projek kumpulan,dan meningkatkan keupayaan guru dan kesediaan untuk berkomunikasi dan bekerjasama antara satu sama lain di samping menyelesaikan sebarang kemuskilan yang timbul tentang pemahaman sesuatu topik pembelajaran. Selain itu, Schoology juga mempunyai banyak ciri dan fungsi yang pelbagai dan menarik untuk dimanfaatkan oleh pelajar. Apatah lagi, ia disokong oleh pelbagai bentuk media seperti video, audio dan imej yang boleh menarik minat pelajar. Ia menggalakkan pelajar mengaplikasikan penggunaan tekonologi dalam pembelajaran. Melalui Schoology, pelajar juga mempelajari bagaimana hendak memuat naik klip YouTube, imej dan memberi komen dan pandangan terhadap pernyataan orang lain.

Untuk lebih jelasnya, silahkan baca juga, artikel yang berhubungan dengan Artikel Aplikasi Schoology dalam proses pengajaran dan pembelajaran, antara lain :
Bila Artikel Aplikasi Schoology dalam proses pengajaran dan pembelajaran dirasa bermanfaat untuk Anda, sudi kiranya Anda berikan G plus one anda kami juga sangat bahagia bila anda suka dengan tulisan Aplikasi Schoology dalam proses pengajaran dan pembelajaran ini
Komentar www.m-edukasi.web.idDan kami sangat berterimakasih, kepada anda yang telah meninggalkan komentarnya dibawah ini.



0 komentar:


Posting Komentar

Artikel Favorit